همشهری آنلاین: موضوع مالیات بر ارزش افزوده در شورای عالی بورس و اوراق بهادار در حال بررسی است و به زودی تصمیم نهایی در خصوص مشمولیت خرید و فروش سهام برای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده گرفته می‌شود.

به گزارش اطلاع‌رسانی بورس اوراق بهادار تهران ، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با بیان این خبر گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مشمول کارمزد مربوط به خرید و فروش سهام شده و مشمول خود سهام و اوراق مشارکت نمی‌شود. این موضوع طی تعاملی با وزارت امور اقتصادی و دارایی در صورت‌جلسه دوطرفه­ای به امضا رسیده است.

علی‌رضا حاجی‌نوروزی تصریح کرد: این مالیات مشمول خریداران و فروشندگان سهام می‌شود. البته نسبت به کارمزدی که به کارگزار می‌دهند و نسبت به خود برگه سهام اوراق بهادار یا حق‌تقدم مالیاتی اخذ نمی‌شود. این میزان نیز رقمی بسیار جزیی است. برای مثال حداکثر کارمزدی که یک کارگزار می‌تواند در یک معامله دریافت کند، ۱۰ میلیون تومان است.

وی ادامه داد: حداقل معامله برای دریافت این میزان کارمزد به یک کارگزار نیز ۲.۵ میلیارد تومان است. حال با توجه به قانون مالیات بر ارزش افزوده، به ۱۰میلیون تومان کارمزد کارگزار، سه درصد مالیات بر ارزش افزوده تعلق می‌گیرد که برای این مبلغ حدود ۳۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

وی افزود: در حقیقت ارزش اصل معامله ۲.۵ میلیارد تومان است ولی باید توجه داشت که مالیات بر ارزش افزوده از این مبلغ اخذ نشده و نسبت به کارمزدی که کارگزار می‌گیرد، دریافت می‌شود، به عبارت دیگر بابت خدمات، مالیات پرداخته می‌شود.

حاجی نوروزی گفت: در حقیقت این ۳ درصد از کارمزدهایی که شرکت بورس، سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت سپرده‌گذاری دریافت می‌کنند، تعلق می‌گیرد. این در حالی است که خدمات با کالا متفاوت است. کارمزدی که نسبت به ارزش افزوده خدمات تعلق می‌گیرد مانند ارزش افزوده بر کالاهایی نیست که دست به دست می‌شوند.

وی در خصوص ضرایبی که برخی از کارگزاری‌ها برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش دریافت می‌کنند، گفت: خریدار مبلغی را به عنوان اصل معامله پرداخت می‌کند که چهار کارمزد به آن تعلق می‌گیرد. این کارمزدها عبارتند از کارمزد کارگزار، کارمزد شرکت بورس، کارمزد تسویه و پایاپای به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و کارمزد حق نظارت به سازمان بورس.

حاجی نوروزی در ادامه گفت: بنابراین خریدار کارمزدها را به یک نفر پرداخت نمی­کند بلکه مبلغی را برای اصل معامله به فروشنده و ۴ کارمزد به کارگزار، شرکت بورس، سپرده‌گذاری و سازمان بورس پرداخت می‌کند. این کارمزدها مشمول ۳ درصد مالیات ارزش افزوده است ولی اصل مبلغ که بابت خود خرید پرداخت می‌کند، مشمول مالیات نیست. بنابراین خریداران و فروشندگان مالیات بر ارزش افزوده را نسبت به این ۴ کارمزد می‌پردازند. به علاوه یک مالیات مقطوع نیم درصدی هم از گذشته وجود داشته که آن را نیز فروشنده پرداخت می‌کند.

مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در پایان گفت: ضرایب اعلام شده برای مبلغ قابل پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش سهام توسط مشتری را یکی از کارگزاران مطرح کرده است که البته خریدار و فروشنده از این ضرایب سر در نمی‌آورند.

کد خبر 66445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز